[고등학교] 기초 영어문법 제4장 수동태

언어/영어 문법|2020. 2. 27. 02:00

능동태를 수동태로 바꾸는 법

능동태: 주어 + 타동사 + 목적어

수동태: (by+행위자) + (be_p. p.) + 주어   

해석: (주어)는 (행위자)에 의해서 ...되다 (당하다)   

#1 능동태의 목적어를 수동태의 주어로 만든다.   

#2 동사를 (be+p. p.) 로 바꾼다.   

#3 능동태의 주어를 (by+행위자)로 만든다.   

 

수동태가 주로 쓰이는 경우   

#1 수동태의 주어에 더 많은 관심이 있을 때   

My valuable paintings were destroyed by the fire.   

 

#2 능동태의 주어가 문맥상 분명해서 나타낼 필요가 없거나 불분명할 때   

Mr. Clinton was elected President.   

Thousands of people are killed in car accidents every year.   

 

#3 수동태가 문장의 연결을 용이하게 할 때   

She was very kind and was loved by everyon.   


정리 1

기본문형의 수동태

 

3문형의 수동태  

1. She is loved by everybody.

( Everybody loves her.)

 

4문형의 수동태  

2. His sister was given the car by him.

The car was given to his sister by him.

( He gave his sister the car.)

 

5문형의 수동태  

3. He was elected President (by them).

( They elected him President.)

 

4. I was told not to do it (by my mother).

( My mother told me not to do it.)   

 

수동태로 할 수 없는 동사

타동사 중에서도 나타내는 동사는 수동태로 할 수 없다.

(예) have, lack(부족하다), resemble, meet, fit(...에 맞다)

 

5 My shoes don't fit me. (O) I'm not fitted by my shoes. (X)     

 

정리 1

1. 그녀는 모든 사람들로부터 사랑받는다.

2. 그의 누이는 그로부터 그 차를 받았다.

3. 그는 대통령으로 선출되었다.

4. 나는 (어머니한테) 그것을 하지 말라는 말을 들었다.

5. 내 신발은 나에게 맞지 않는다.  

 

[확인] 다음 문장을 주어진 단어로 시작하여 고쳐 쓰시오.   

1. He was found working at his desk. I _( )_.   

2. The important problem was left unsolved by him. He _( )_.   

 

[확인]

1. found him working at his desk

2. left the important problem unsolved

1. 그가 자신의 책상에서 공부하고 있는 것이 발견되었다.

2. 그 중요한 문제는 그에 의해 풀리지 않은 채 남겨졌다.   

 

[적용] 문맥상 다음 빈 칸에 들어갈 알맞은 말은?   

Since the end of World War II various companies have made a great variety of electric computers.

They have made improvements very rapidly; machines only two or three years old are

now considred _( )_.

 

#1 inexpensive #2 popular #3 out of date

 

various 다양한

variety 변화, 다양성

a great variety of 온갖 종류의

electric 전기 (작용)의

rapidly 빠르게, 급속하게   

 

적용 #3   

2차 세계대전이 끝난 이후, 다양한 회사들이 온갖 종류의 전기 컴퓨터를 만들어 왔다.

그들은 매우 빠르게 진보를 이룩했다. 겨우 2년이나 3년 된 기계들도

이제는 _구식으로_ 여겨질 정도이다.   


정리 2

완료형, 진행형의 수동태

 

완료형의 수동태 (have been p. p.)

1 Have you heard the news? The President has beenm shot!

( Someone has shot the President.)

 

진행형의 수동태 (be being p. p.)

2 The roof is being repaired by a friend of ours.

( A friend of ours is repairing the roof.)   

 

정리 2

1. 너 그 소식 들었니? 대통령이 피격됐대!

2. 그 지붕은 우리 친구 중의 한 명에 의해 수리되고 있다.   


정리 3

의문문의 수동태

 

의문사가 행위자

1 By whom was the telephone invented?

Who(m) was the telephone invented by?

( Who invented the telephone?)

 

의문사가 주어

2 Who was invited by the President?

( Whom did the President invite?)

 

의문사가 행위자나 주어가 아닌 경우

3. What is this flower called?

( What do you call this flower?)   

 

정리 3

1. 전화기는 누구에 의해 발명되었지?

2. 누가 대통령으로부터 초대받았니?

3. 이 꽃은 뭐라고 불리니?   

 

[확인] 다음을 우리말로 옮기시오.   

1. The child has been well brought up.   

2. What was this accident caused by?   

 

[확인]

1. 그 아이는 잘 양육되었다.

2. 이 사고는 무엇으로 인해 일어났지?   

 

[적용] 다음 글의 종류는?   

The painting Iris Morning by Penoir was stolen last night from the Baltimore Museum of Art.

The painting, which is worth over a million dollars, hasn't been found yet.

All airports are being watched and all trucks are being searched.

A reward of $15,000 has been offered for information.

 

#1 신문기사 #2 광고문 #3 안내문

 

search 조사하다, 수색하다

reward 보수, 보상

offer 주다, 제공하다

information 정보   

 

적용 #1   

지난 밤 Penoir의 작품 (Iris Morning)이 Baltimore 미술박물관에서 도난당했다.

백만 달러 이상의 가치가 있는 그 그림은 아직 발견되지 않았다.

모든 공항이 경계상태에 있으며, 트럭들도 모두 다 수색을 받고 있는 중이다.

제보에 대해서는 15,000 달러의 보상금이 걸려 있다.   


정리 4

by 이외의 전치사를 쓰는 수동태

수동태의 행위자는 by를 써서 나타내는 것이 보통이지만

with, at등의 다른 전치사가 쓰일 때도 있다.

이때 (be+p.p.)는 상태를 나타내는 형용사적 성질을 가지며,

우리말로는 능동태로 해석되는 것에 유의해야 한다.

be p.p. + at  

1 I was surprised at (by) the telegram.

2 I hope you weren't shocked at (by) what I said.

 

be p.p. + with  

3 Ther were satisfied with the result.

4 The beach was crowded with thousands of people.

 

be p.p. + in  

5 He was interested in the conversation with her.

6 I was caught in a shower.

 

be p.p. + to  

7 David was known to everyone in the school.

 

be known as ...로서 알려지다 / be known for ...때문에 알려지다

cf. be known by ...을 보면 알다   

 

정리 4

1. 나는 그 전보에 놀랐다.

2. 내가 말한 것을 듣고 네가 놀라지 않았기를 바란다.

3. 그들은 그 결과에 만족했다.

4. 해변은 수천 명의 사람들로 붐볐다.

5. 그는 그녀와의 대화에 흥미가 있었다.

6. 나는 소나기를 만났다.

7. David는 학교의 모든 사람들에게 알려졌다.   

 

[확인] 다음 빈 칸에 알맞은 전치사를 써넣으시오.   

1. German cars are known ( ) their quality.   

2. A man is known ( ) the company he keeps.   

3. John Lennon is known ( ) everyone.   

 

[확인] 1. for 2. by 3. to

1. 독일 차들은 그 품질로 유명하다.

2. 사람은 그가 사귀는 친구를 보면 알 수 있다.

3. John Lennon은 모든 사람들에게 알려져 있다.   

 

[적용] 다음 글의 내용과 일치하는 것은?   

"I got in real trouble today. The police took away my driver's license."   

"Oh, what happended?"  "I was caught in a speed trap.

They said I was going 30 kilometers an hour over the speed limit."   

"No wonder you had your license taken away."

 

#1 The man drove his car at 30 kilometers an hour.

#2 The other man thinks the punishment was proper.

#3 The man didn't break the speed limit.

 

get in (문제 등에) 말려들다

license 면허증

speed trap 속도위반 적발장치

speed limit (최고) 속도제한

(it is) no wonder (that) (...은) 당연하다, 놀랄 것 없다   

 

적용 #2   

"오늘 정말 문제에 말려들고 말았어. 경찰이 내 운전면허증을 가져갔거든."   

"이런, 무슨 일이 있었는데?" "속도 위반 적발장치에 걸렸지 뭐야.

내가 속도제한보다 시속 30킬로를 더 넘었다고 말하더군"   

"운전면허증을 빼앗기는 게 당연하지."   


정리 5

주의해야 할 수동태 I

 

조동사가 있는 경우  

1 Your life will be changed by this book.

2 Patients ought to be told about their condition.

 

동사구의 수동태  

3 Our dog was nearly run over by a car.

( A car nearly ran over our dog.)

 

4 All this noise cannot be put up with.

( We cannot put up with all this noise.)   

 

동사구의 수동태: 동사구는 하나의 타동사로 보고 태를 전환한다.   

#1 자동사 + 전치사: laugh at, look after, rely on 등   

#2 동사 + 부사 + 전치사: look up to, look forward to 등   

#3 타동사 + 목적어 + 전치사: make fun of, make a fool of 등   

 

정리 5

1. 네 인생은 이 책에 의해 바뀔 것이다.

2. 환자들은 자신들의 건강상태에 관해 들어야 한다.

3. 우리 개가 차에 거의 치일 뻔했다.

4. 이 모든 소음을 참을 수 없다. 

 

[확인] 다음 문장을 주어진 단어로 시작하여 고쳐 쓰시오.   

This matter will have to be dealt with right away. We _( )_.   

 

[확인] will have to deal with matter right away

이 문제는 당장 처리되어야만 할 것이다.   

 

[적용] 다음 글의 요지로 알맞은 것은?   

It is useless to live in the past.

What happened in the past may have been beautiful or exciting, but the past is dead.

The past may also be full of regret and unfortunate deeds that cannot be undone.

However, it is painful and pointless to hang onto a period that cannot be lived again or repaired.

The past must be kept in its place. Instead, we need to make the most of each new day.

 

#1 흘러간 일은 다 아름답다.

#2 과거에 집착하지 말라.

#3 과거에 대한 반성은 현재의 밑거름이다.

 

deed 행위

undo 원상태로 돌리다, 취소하다

pointless 무의미한, 적절치 못한

make the most of ...을 최대한 활용하다   

 

적용 #2   

과거 속에서 사는 것이란 소용없는 일이다.

과거에 일어났던 일이 아름답거나 흥미로왔을지도 모른다.

그러나 과거는 죽은 것이다.

과거는 또한 후회와 돌이킬 수 없는 불행한 행위들로 가득 차 있을 수도 있다.

그러나, 다시 살아질 수도 없고 고쳐질 수도 없는 기간에 매달린다는 것은 고통스럽고 무의미한 일이다.

과거는 제자리에 놓여져야만 한다. 대신에, 우리는 각각의 새로운 날을 최대한 활용해야 할 필요가 있다.   


정리 6

주의해야 할 수동태 II

 

지각 (사역) 동사의 수동태

1 She was seen to come out of the house.

( Wesaw her come out of the house.)

 

2 He was made to tell them everything.

( They made him tell them everything.)

 

목적어가 명사절인 경우의 수동태

3 It is said that she is a great artist., She is said to be a great artist.

( They say that she is a great artist.)   

 

정리 6

1. 그녀가 집에서 나오는 것이 보였다.

2. 그는 그들에게 모든 것을 말하도록 강요받았다.

3. 그녀는 위대한 예술가라고 말들을 한다.   

 

[확인] 주어진 문장과 같은 뜻이 되도록 다음 빈 칸을 채우시오.   

1. Someone saw him pick up the gun. He _( )_ pick up the gun.   

2. People think that he was the best player. He _( )_ the best player.   

 

[확인] 1. was seen to 2. is thought to have been

 

1. 그가 권총을 집어드는 것을 누군가가 보았다.

2. 그 사람들은 그가 최우수 선수였다고 생각한다.   

 

[적용] 다음 빈 칸에 들어갈 가장 알맞은 말은?   

It has been said that Picasso's wealth could never be measured, at least not in terms of money.

He could acquire almost anything he wanted just by using his pen. _( )_,

he once "bought" a beautiful house just by signing copies of several of his paintings.

 

#1 For example #2 In addition #3 However

 

measure 재다 측정하다

at (the) least 적어도, 최소한

in terms of ...의 점에서

acquire 획득하다, 입수하다   

 

적용 #1

Picasso의 부는 적어도 돈으로 환산하여 측정될 수는 결코 없다고 말해진다.

그는 단지 펜을 사용함으로써 그가 원하는 거의 모든 것을 얻을 수 있었다.

_예를 들면_, 한때 그는 몇몇 장의 그의 그림의 복사본에 서명함으로써 아름다운 집을 '사들였다.'   


정리 7

해석에 유의해야 할 수동태

 

동작수동과 상태수동  

1 The theater was closed at 10 p.m. (동작)

2 The theater was closed when I got there. (상태) 능동형이면서 수동의 의미를 갖는 경우  

3 His novel is selling well. 팔리다

4 The rule reads two ways. 읽히다

5 His car wants (needs) washing.

6 His speech is worth listening to. have (get) + O + p.p.  (사역) O가 ...되도록 시키다

7 She had a big cake made for the party. (수동) O가 ...되는 일을 당하다

8 My friend had his watch stolen.   

 

정리 7

1. 그 극장은 저녁 10시에 문이 닫혔다.

2. 내가 도착했을 때 그 극장은 문이 닫혀 있었다.

3. 그의 소설은 잘 팔리고 있다.

4. 그 규칙은 두 가지로 해석된다.

5. 그의 차는 세차가 필요하다.

6. 그의 연설은 들을 가치가 있다.

7. 그녀는 파티를 위해 큰 케이크를 만들도록 했다.

8. 내 친구는 자신의 시계를 도난당했다.   

 

[확인] 다음을 우리말로 옮기시오.   

1. The sign reads, "Keep out!"   

2. We ought to have her examined by a doctor.   

3. We got our roof blown off in the strong wind.   

 

[확인] 1. 그 표지판은 "들어오지 마시오"라고 씌어 있다.

2. 우리는 그녀를 의사에게 진찰받도록 해야 한다.

3. 강한 바람에 우리 지붕이 날아가 버렸다.   

 

[적용] 괄호 안의 동사를 문맥에 맞게 알맞은 형태로 각각 고쳐 쓰시오.   

Yesterday a roller coaster fell to the ground at an amusement park near my house.

Fortunately no one was killed, but several people were injured:

some got their arms (bread) and others got their fingers (hurt).

 

roller cosaster 롤러 코스터

amusement park 유원지

injure 상처입히다, 다치게하다   

 

[적용] broken, hurt   

어제 우리 집 근처에 있는 유원지에서 롤러 코스터 한 대가 땅으로 추락했다.

다행히 죽은 사람은 아무도 없었지만, 몇몇 사람들이 부상을 당했다.

어떤 사람들은 팔이 부러졌고, 또 어떤 사람들은 손가락을 다치기도 했다.    


문법성 판단문제

1. 다음 밑줄 친 부분 중 어색한 것이 있다면 그 부분은?   

We (A) _are living_ in an age when almost everything (B) _can be explained_ by science.

But we don't want everything (C) _to explain._ We want (D) _to be puzzled._ We seek mystery.

 

#1 어색한 부분 없음 #2 (A) #3 (B) #4 (C) #5 (D)

 

puzzle 당황하게 하다

seek 추구하다  

 

1. #4 ( to be explained) everything과 explain은 수동관계가 되어야 함.

_want(V)_ _everything(O)_ _to be explained(OC)_   

우리는 거의 모든 것이 과학으로 설명될 수 있는 시대에 살고 있다.

그러나 우리는 모든 것이 설명되기를 원하지 않는다.

우리는 어리둥절해지기를 원한다. 우리는 신비로움을 추구한다.  

 

*다음 글의 흐름으로 보아 밑줄 친 부분을 고칠 필요가 있다면 가장 잘 고친 것은? (2-3)

2. Customs differ from country to country. Each race has its own way of life.

Englishmen in Korea, for example, are heard complain 

that they have to thake their shoes off indoors.

 

#1 고칠 필요 없음

#2 hear to complain

#3 heard to complain

#4 are heard complained

#5 are heard to complain

 

race 인종; 민족

compalin 불평하다

indoors 실내에서

 

2. #5 [지각동사+O+원형부정사]의 구문은 수동태가 되면 원형부정사 부분이 to부정사가 된다.

We hear Englishmen in Korea complain ...  Englishmen in Korea are heard to complain ...   

나라마다 관습들이 다르다. 각 민족마다 고유의 생활방식이 있다.

예를 들면, 한국에 있는 영국인들이 실내에서 신발을 벗어야만 한다고 불평하는 것을 듣게 된다.

 

3. The rivers are so dirty that if a dog drinks the water it may get sick, and die.

Frogs no longer sing in the rice fields

- they seem to have driven away or killed by chemicals.

 

#1 고칠 필요 없음 #2 drive away #3 have been driven away

#4 have  been driving away #5 be driving away

 

frog 개구리

rice field 논

drive away 몰아내다

chemical (보통 pl)확학 약품 (제품)

 

3. #3

i) 뒤에 이어지는 공통어구인 "killed by chemicals"를 보아 수동구문이어야 한다.

ii) 문맥상 완료형이 자연스럽다.   

 

강들은 아주 더러워져서 만약 개가 그 물을 마신다면 병에 걸리거나, 죽을 수도 있다.

개구리들은 더 이상 논에서 울지 않는다.

- 그들은 화학약품에 의해서 쫓겨나거나 죽임을 당해온 것 같다.    


독해특강 요지찾기 II 일반적인 요지찾기

문제의 변형된 형태로서 다음과 같은 것들이 있다.

-글의 내용을 한 문장으로 나타내기

주어진 글의 요지를 담은 하나의 문장을 제시해 주면서

핵심어에 해당하는 부분을 빈 칸으로 처리하여 답하게 하는 문제다.

-요지를 가장 잘 반영하는 속담찾기

글의 요지와 관련깊은 속담이나 표현을 찾는 문제다.

평소 영어 속담을 많이 접해보고 그 의미를 확실히 알아두면 많은 도움이 될 것이다.   

 

[예제] 다음 글의 내용을 한 문장으로 나타내고자 한다.

빈 칸 (A)와 (B)에 들어가기에 가장 적절한 것끼리 짝지어진 것은?   

 

Have you and your friend ever been to a museum together, looked at the same painting,

and had different reactions to it? If the painting you looked at was a seascape,

you may have liked it because the dark colors and enormous waves reminded

you of the wonderful memories you had in your hometown.

In contrast, your friend might have had a negative reaction and said

that the same things brought fear to his mind as he remembered sailing

on a rough sea during a violent storm.

 

Our _(A)_ may influence how we interpret _(B)_.

(A)  (B) #1 intelligence memories #2 insight museums

#3 experience  paintings #4 remembrance storms #5 sailing accidents

 

reaction 반응

seascape 바다경치

enormous 거대한

wave 물결, 파도

remind A of B: A 에게 B를 생각나게 하다

in contrast 반면에, 대조적으로

negative 부정의, 반대의 (positive)

sailing 항해

violent 결렬한; 폭력적인

storm 폭풍(우)

 

가이드

(1) 제1문장 - 도입부, 제2문자 - seascape에 대한 'you'의 긍정적인 반응과 그 이유

제3문장 - seascape에 대한 'your friend'의 부정적인 반응과 그 이유

(2) 제 2, 3문장을 통해 글쓴이가 어떤 생각을 전하고자 하는 지 생각해 볼 것.  

 

[예제] #3   

당신은 친구와 함께 박물관에 가서, 같은 그림을 보고 서로 다른 반응을 보였던 적이 있습니까?

만약 당신이 보았던 그림이 바다경치였다면, 당신은 어두운 색조와 거대한 파도가

고향에서의 멋진 추억을 생각나게 해주기 때문에, 그 그림을 좋아했을지도 모릅니다.

반대로, 당신의 친구는 부정적 반응을 보이며,

그 똑같은 것들이 그에게는 폭풍이 맹렬히 부는 동안,

거친 바다에서 항해했던 것을 기억나게 하기 때문에

그의 마음에 두려움을 불러 일으킨다고 말했을지도 모릅니다.   

 

[연습 1] 다음 글의 내용을 한 문장으로 나타내고자 한다.

빈 칸 (A)와 (B)에 들어가기에 가장 알맞은 것끼리 짝지어진 것은?   

 

Consider how we describe ourselves:

"I'm just a drive." "I've just become a vice-president." "I'm only a housewife."

"I'm a lawyer." "I don't have a job just now, but..."

Our friends and fellow workers, too, describe us in terms of our occupation.

What we do draws people's attention more than our roles

as parents, citizens, or members of a club.

Generally our _(A)_ is shaped by our _(B)_.

 

(A)  (B)

#1 character environment

#2 image jobs

#3 fame wealth

#4 position abilities

#5 future present

 

vice-president 부사장, 부회장

fellow 동료, 동배

occupation 직업

draw one's attention ...의 주의를 끌다   

 

[연습 1] #2   

우리가 우리 자신을 어떻게 표현하는가를 생각해보라.

"저는 단지 운전수일 뿐입니다." "이제 단지 부사장이 된 것 뿐인걸요."

"가정주부일 따름이예요." "저는 변호사입니다." "지금 당장은 직업이 없습니다만... ."

친구들과 직장동료들 역시 우리를 우리가 가진 직업에 의해 평하고 있다.

우리가 하는 일이 부모로서, 시민으로서 또는 단체의 회원으로서의

우리의 역할보다 더 사람들의 주의를 끈다.   

 

[연습 2] 다음 글의 내용을 가장 적절하게 표현한 것은?   

The mill can be turned only by the water that is passing through it now.

The water that turned it yesterday cannot be used to turn it today.

The flow of time can be compared to that of water through the mill.

We can not use time that is past,

so we must make use of our opportunities before it is too late.

 

#1 No pains, no gains.

#2 Time and tide wait for no man.

#3 Better late than never.

#4 Time is a great healer.

#5 An early bird catches the worm.

 

mill 방앗간

pass through 통과하다

flow 흐르다; 흐름

compare A to B: A를 B에 비유하다

make use of ...을 이용 (사용)하다

opportunity (좋은) 기회   

 

[연습 2] #2   

방앗간은 오직 지금 통과하는 물에 의해서만 돌려질 수 있다.

어제 방앗간은 돌렸던 물은 오늘 그것을 돌리는 데 사용될 수 없다.

시간의 흐름은 방앗간을 통과하는 물의 흐름에 비유될 수 있다.

우리는 지나간 시간을 이용할 수 없으므로, 너무 늦게 전에 우리의 기회들을 활용해야만 한다.    


말하기 듣기 특강 요청 표현정리 

 

도움을 제의할 때

1 Can (Could) I help you?

Do you need any help?

Can I give you a hand?

Can I be of any help?

Can I do anything for you?

1. 도와드릴까요?   

 

도움을 구할 때

2 Could you help me (out), please?

3 Give me a hand, will you?

2. 좀 도와주시겠습니까?

3. 도와주겠니?   

 

도움을 수락할 때

4 Yes thanks.

5 That would be great. / I'd appreciate it. I'd be very grateful.

4. 예, 감사합니다.

5. 그래주시면 감사하겠습니다.   

 

도움을 거절할 때

6 No thank you.

7 Thank you, but I think I can manage by myself.

6. 아니오, 괜찮습니다.

7. 감사하지만, 혼자 해도 될것 같습니다.   

 

요청할 때

8 Can I ask you a favor? Could you do me a favor?

9 Can I ask you for a receipt, please?

8. 부탁 좀 들어주시겠어요?

9. 영수증 좀 주시겠습니까?   

 

요청을 수락할 때

10 Certainly. / No problem. ?

Why not? Sure thing. / You bet. /

Of course I will. With pleasure. / I'd love to.

10. 그러죠.   

 

요청을 거절할 때

11 Sorry.

12 I'm afraid not.

11. 죄송합니다.

12. (죄송하지만) 도와드릴 수가 없는데요.   

 

[연습 1] 주어진 상황에서 할 알맞은 말을 고르시오.  

You're walking in the street. A stranger comes up to you and asks you a favor.

You're kind enough to help him. What do you say?

 

#1 Yes, with pleasure.

#2 Thank you, I'd love to.

#3 Sorry, I'm afraid I can't.

#4 I'm a stranger here.

#5 I feel the same way.

 

come up to 다가오다

I feel the same way. 동감입니다.   

 

[연습 2] 주어진 상황에서 할 알맞은 말을 고르시오.   

A friend of yours asks if you could lend him 200 dollars.

But you can't. You need that money yourself because your son is in the hospital.

What do you say?

 

#1 I can give you a hand.

#2 I'm afraid not.

#3 I appreciate it.

#4 Oh, I'm sorry to hear that.

#5 I'd rather you didn't.

 

lend 빌려주다

give ...a hand ...를 도와주다   

 

[연습 3] 다음 대화의 빈 칸에 알맞은 말을 고르시오.

A: Could I ask a favor of you? B: What is it?

A: Could you mail these letters for me? B: ( )

 

#1 No problem. I was going out anyway.

#2 Of course I will. I'm busy right now.

#3 Thank you, but I think I can do it myself.

#4 Certainly. That would be great.

#5 No, thank you.

 

anyway 어쨌든

It's none of your business. 네가 알 바 아니다 (네가 관여 할 일이 아니다)     

 

말하기, 듣기특강 연습 1. #1 2. #2 3. #1

댓글()