[수능영어] 구문독해 제9장 물주구문과 명사표현

언어/영어 독해|2020. 2. 18. 21:00

수능영어 구문독해 완벽정리

 

72. 무생물주어 (1)
The news made her sad.

그 소식을 듣고 그녀는 슬퍼했다.
  

Check Point
영어에서는 무생물을 주어로 쓴 문장이 많다.

'때', '원인', '이유', '조건', '양보'의 뜻을 자주 쓴다.
(1) 때: The next morning found him walking along the beach.

(=He was walking along the beach the next morning.)
(2) 원인: The noise kept me awake all night.

(=I was kept awake all night because of the noise.)
(3) 이유: Their laughter made him angry.

(=He got angry because they laughed.)
(4) 조건: This street will take you to the museum.

(=If you take this street, you will come to the museum.)
(5) 양보 No amount of wealth can satisfy her.

(=However wealthy she may be, she cannot be satisfied.)

 

참고: enable, force, cause, compel, oblige, allow, permit 등도

무생물을 주어로 하여 많이 쓰이는 동사들이다.


GRAMMAR CHECK A
국문의 뜻에 맞도록 ( )안의 단어를 배열하시오.
 

(1) 10분 걸어서 그는 큰 호텔에 도착했다. 

(Ten minutes', him, to, walk, a large hotel, took).
(2) 이 길로 가면 서울이 나옵니다.

(to, takes, Seoul, road, you, this).


GRAMMAR CHECK B
다음 각 문장이 같은 내용이 되도록 빈칸에 적당한 단어를 넣으시오.
 

(1) We'll be able to produce more by that machine.
That machine will (__) us (__) produce more.
 

(2) Why did you move to this neighborhood?
What (__) (__) (__) to this neighborhood?
 

(3) His behavior caused everyone a lot of worry.
Everyone was (__) (__) because of his behavior.
  

다음 영문을 해석하시오.
(1) Ten minutes' walk took him to a splendid hotel by the lake.
-> splendid (호화로운)
 

(2) His knowledge of English enabled him to learn German easily.
 

(3) The ten years in England convinced me that I would never know English perfectly.
-> convince (확신시키다)
 

(4) The idea of leaving the farm and her family and changing her way of life made her sad.
 

(5) The next morning many noises brought him out of his bed to the window. 

Dull pains in his back reminded him of last night's hard work.
-> dull pains (둔통)
 

(6) My experience in Korea has taught me many good points of the Korean people. 

First of all, I must tell you of their kindness and warm hearts.
-> good points (장점)
  

( )안의 단어를 써서 다음 문장을 영작하시오.
나는 그 고아를 보고 마음이 아팠다. (sight, orphan, sad)


73. 무생물 주어 (2)
The noise kept me from sleeping last night.

어젯밤 소음 때문에 나는 잠을 못 잤다.
  

Check Point
여기에서도 구문 72와 같이 우리말답게 해석하는 것이 중요하며

특히 remind, prevent 등의 어법에 주목한다.

 

(1) remind '생각나게 하다'; deprive '빼앗다'
* (remind A of B)는 'A에게 B를 생각나게 하다'
* (deprive A of B)는 'A로부터 B를 빼앗다'
  

(2) save '절약하다'; cost '(희생을) 요하다'
This computer would save us a lot of time.

이 컴퓨터 덕분에 우리는 시간을 많이 절약할 수 있을 것이다.
  

(3) prevent, keep '막다', '방해하다'
* prevent(keep) A from B 'A가 B하는 것을 방해하다' (-> 74)
  

(4) leave, keep '(어떤 상태로) 만들다'
Gambling left him penniless.

도박으로 그는 무일푼이 되었다.
  

(5) surprise '놀라게 하다'; satisfy '만족시키다'; please '기쁘게 하다'등의 

감정을 나타내는 타동사
* '사람'을 주어로 하여 수동태로 쓰는 경우가 많다.
The gift pleased him. = He was pleased with the gift.


GRAMMAR CHECK A
국문의 뜻에 맞도록 ( )안의 단어를 배열하시오.
 

(1) 그 고층빌딩 때문에 그들이 있는 곳은 볕이 잘 들지 않았다. 

(sunlight, them, skyscraper, of, the, the, deprived).

 

(2) 그는 게을러서 직장을 잃었다.

(laziness, job, cost, his, him, his).


GRAMMAR CHECK B
다음 각 문장이 같은 내용이 되도록 빈칸에 적당한 단어를 넣으시오.
(1) We could not go there on account of the storm.

The storm (__) us (__) going there.
(2) They had to postpone their departure because of the rain.

The rain (__) them to postpone their departure.
(3) I can't look at the picture without crying.

This picture always (__) me cry.
  

다음 영문을 해석하시오.
(1) But what, Fleming asked himself,

was preventing the bacteria from growing near the mold.
-> Fleming '플레밍(1881~1955). 영국의 세균학자. 페니실린을 발견'
 

(2) The difficulties of the English language prevent all 

but a handful of foreigners from approaching the literature in the original.
-> but = except, in the original (원문으로)
 

(3) A glance at the ancient manuscripts in the British Museum will give us 

some idea of the contents of ancient libraries.
-> manuscript (필사본), libraries (장서들)
 

(4) Conversely, we must not take our fears so seriously 

that they prevent us from taking any risks. Often, by taking well-thought out risks,

we run a lesser danger than if we always try to play it safe.

 

-> Conversely (역으로, 반대로), take-seriously (~을 심각하게 생각하다),

take risks (모험을 하다) run a danger (위험에 처하다), play it safe (안전하게 행동하다)
  

( )안의 단어를 써서 다음 문장을 영작하시오.
그 사진을 보면 나의 고등학생 시절이 떠오른다. (picture, remind)


74. 명사표현
Please take a look at this paper. 이 신문을 보세요.
  

Check Point
(1) (동사 + a + 명사)형은 그 명사를 동사로 쓰면 뜻이 같을 때가 많다;

have a swim (=swim) '수영하다' give a sigh (=sigh) '한숨을 쉬다',

make a speech (=speak) '연설하다', take a walk (=walk), take a look at (=look).
  

(2) (_소유격_+_명사_ / _명사_ + _of_ + _명사_)
His death surprised us.

그가 죽었다는 사실에 우리는 놀랐다.
(=We were surprised that he had died.)
  

The success of her novel made her rich.
(=She got rich because her novel was successful.)

소설이 성공해서 그녀는 부자가 되었다.
  

(3) (_명사_ + _of_ + _명사_)
I succeeded in the recovery of the stolen wallet.
(=Luckily, I recovered the stolen wallet.)

나는 운 좋게 도난당한 지갑을 되찾았다.
  

(4) (형용사 + 명사 (~하는 사람))은 (동사 + 부사)로 바꿔 쓸 수 있다.
He is a good violinist. = He plays the violin well.


GRAMMAR CHECK A
다음 각 문장이 같은 내용이 되도록 빈칸에 적당한 단어를 넣으시오.

 

(1) She speaks English very well. She is a very (__) (__) (__) English.

 

(2) My father gets up early. My father is (__) (__) (__).


GRAMMAR CHECK B
국문의 뜻에 맞도록 ( )안의 단어를 배열하시오.

 

(1) I waited for the bus for a long time. I had (__) long (__) for the bus.

 

(2) We were astonished because she appeared suddenly. Her (__) astonished us.
  

다음 영문을 해석하시오.
(1) I had a hasty breakfast and left home.

 

(2) His speech made a strong impression on the listeners.

 

(3) As I am a poor sailor, I don't like to travel by boat.
-> a poor sailor (배멀미를 하는 사람)
 

(4) She cried at the sight of her father's dead body.
-> at the sight of~ = when she saw~
 

(5) I'll have a talk with him about his drama that is now on the stage.
-> be on the stage (공연중이다)
 

(6) To foreign teachers of English it seems that a typical Korean student has 

a great reluctance to speak even when he has a lot of things to talk about.
-> have a great reluctance to~ = be very reluctant to~
 

(7) Though I have read so much, I am a bad reader. I read slowly, and I am a poor skipper. 

I find it difficult to leave a book, however bad and however much it bores me, unfinished.
-> find it difficult to~ (it은 가목적어. to이하가 진목적어.),

leave~ unfinished (~을 완독하지 않고 두다)


정답 및 해설 "제9장 물주구문과 명사표현"

 

GRAMMAR CHECK A
(1) Ten minutes' walk took him to a large hotel.
(2) This road takes you to Seoul.

 

GRAMMAR CHECK B
(1) enable, us, to (2) made, you, move (3) very, worried
  

본문해석
(1) 10분 걸어서 그는 호숫가의 멋진 호텔에 도착했다.
(2) 그는 영어를 알았기 때문에 독일어를 쉽게 배울 수 있었다.
(3) 영국에서 10년 살았어도 나는 결코 영어를 완벽히 알지 못하리라는 점을 확신했다.
(4) 농장과 가족을 떠나고 자신의 생활방식을 바꾼다는 생각에 그녀는 마음이 아팠다.
(5) 다음날 아침 소음이 많이 나서 그는 침대에서 일어나 창가로 갔다.

등이 뻐근해 오자 그는 간밤의 힘들었던 일이 생각났다.
(6) 한국에서 겪은 경험으로 나는 한국민들의 많은 장점을 알게 되었다.

무엇보다도 여러분들에게 한국인들의 친절과 따뜻한 마음에 대해서 말해야겠다.

영작문: The sight of the orpharn made me sad.

 

GRAMMAR CHECK A
(1) The skyscraper deprived them of the sunlight.
(2) His laziness cost him his job.

 

GRAMMAR CHECK B
(1) kept, from (2) forced (3) makes
  

본문해석
(1) 그런데 뭣 때문에 박테리아는

곰팡이 곁에서 자라지 못하고 있는가라고 플레밍은 스스로에게 물었다.
(2) 영어의 어려움 때문에 소수의 외국인들을 제외하고

모든 사람들이 문학작품을 원어로 접근하지 못한다.
(3) 대영박물관의 고대 필사본들을 한 번 보면

우리는 고대 장서들의 내용에 관해 뭔가를 알게 될 것이다.
(4) 반대로 우리는 우리의 두려움을 너무 심각하게 생각한 나머지

두려움 때에 모험을 안해서는 안된다. 

종종 우리는 충분히 숙고한 모험을 함으로써 늘 안전하게 행동하려고 하는 것보다 

훨씬 적은 위험에 처하게 된다.
  

영작문: The picture reminds me of my high school days.

 

GRAMMAR CHECK A
(1) good, speaker, of (2) an, early, riser

 

GRAMMAR CHECK B
(1) a, wait (2) sudden, appearance
  

본문해석
(1) 나는 급히 아침식사를 하고 집을 떠났다.
(2) 그의 연설은 청자들에게 강한 인상을 주었다.
(3) 나는 배 멀미를 해서 배를 타는 여행은 좋아하지 않는다.
(4) 그녀는 아버지의 시신을 보고 울었다
(5) 지금 공연중인 그의 드라마에 관해서 그와 얘기하겠다.
(6) 영어를 가르치는 외국인 교사들이 볼 때 보통의 한국학생은

이야기할 게 많을 때라도 말하기를 매우 꺼린다는 점이다.
(7) 나는 책을 매우 많이 읽었지만 독서를 잘하는 사람이 못 된다.

나는 천천히 읽으며 건너 뛰어 읽는 것을 잘 못한다.

나는 책이 아무리 흥미 없고 지루할지라도 완독하지 않고 두는 게 어렵다는 것을 발견한다.

댓글()