[수능영어] 구문독해 제10장 관계사를 중심으로 하는 구문

언어/영어 독해|2020. 2. 18. 22:00

수능영어 구문독해 완벽정리

 

75. 관계부사 where, when
Leave it where it was. 

그것을 있던 곳에 두어라.
  

Check Point
관계부사는 (전치사+관계대명사)로 바꿔 말할 수 있다.

 

(1) 관계부사 where: 선행사는 the plane 등의 '장소'를 나타낸다.
This is the building.+He lives _there._
-> This is the building where he lives.
= This is the building _in which_ he lives.
= This is the building _(which)_ he lives in.
= This is the building _(that)_ he lives in.
  

(2) 관계부사 when: 선행사는 the time 등의 '때'를 나타낸다.
The month is March. + School begins _then_.
-> The month when school begins is March.
= The month _in which_ school begins is March.
= The month _(which)_ school begins in is March.
학교가 시작되는 달은 3월이다.
참고: 선행사 또는 관계부사의 한 쪽이 생략되는 경우가 많다.
  

The day (when) I first met her was windy.
I decided to find (the place) where I could stay.


GRAMMAR CHECK A
다음 문장들을 관계부사를 써서 한 문장으로 만드시오.
(1) That is the village. I was born and bred there.
(2) I was born in the year. My father died then.


GRAMMAR CHECK B
다음 각 문장이 같은 내용이 되도록 빈칸에 적당한 단어를 넣으시오.
 

(1) Tell me the exact time (__) you will come back. 

Tell me the exact time you will come back.
 

(2) This is the stream where used to swim. 

This is the stream (__) (__) we used to swim.
 

(3) We decided to sell the villa (__) we lived. 

We decided to sell the villa we lived (__).
  

다음 영문을 해석하시오.
(1) We can now foresee a time when everyone can have an air-conditioned house

which is heated, lighted, and cooled entirely by atomic power.
-> foresee (예견하다)
 

(2) Material things cannot in themselves achieve anything. 

They count only where there is a will to use them.
-> material (물질적인), count (중요하다)
 

(3) A tremendous market has been developed for these reptiles, 

especially among the tourist trade of Florida, and other places where they are found.
-> tremendous (엄청난), reptile (파충류)
 

(4) The time will surely come when my words will come true, 

but when it actually comes, I shall have long been dead.

( )안의 단어를 써서 다음 문장을 영작하시오.

 

우리가 묵었던 호텔은 해변에 있었다. (where, by)


76. 관계부사 why, how, that
This is how he solved the problem.

이렇게 해서 그는 문제를 해결했다.
  

Check Point
(1) 관계부사 why:

선행사는 the reason이며, 선행사 또는 관계사 중 하나가 생략되는 경우가 많다.

 

I don't know the reason why he was absent.
= I don't know why he was absent.
= I don't know the reason (_that_) he was absent.

나는 그가 불참한 이유를 모르겠다.

 

This(That) is why (the reason)~ (이런'그런' 까닭으로)
  

(2) 관계부사 how: 선행사는 the way이며 선행사나 관계사 중 하나가 생략된다.

 

I dislike how he smiles.
= I dislike the way he smiles.

나는 그의 웃는 모습이 마음에 들지 않는다. 

 

This(That) is how (the way)~ (이렇게'그렇게' 해서~)
  

(3) 관계부사 that: 

when, where, why, how 대신에 that을 쓰는 경우가 있으며 

보통 when 대신에 쓰며 생략할 수도 있다.
  

I was born in the year that(=when) the President died. 

나는 대통령이 돌아가신 해에 태어났다.


GRAMMAR CHECK A
다음 문장의 that을 다른 관계사로 나타내시오.
 

(1) That is the reason _that_ he was tired.
(2) Do you know the country _that_ he wants to go to?
(3) Mother left on the day _that_ we came here.
(4) I like the way _that_ she walks.


GRAMMAR CHECK B
국문의 뜻에 맞도록 빈칸에 적당한 단어를 넣으시오.
(1) 이래서 나는 네 말에 동의할 수 없다.

(__) (__) (__) I can't agree with you.
(2) 이런 식으로 그는 그 모형 비행기를 만들었다.

(__) (__) (__) he made the model plane.
(3) 일이 이렇게 해서 일어났다.

(__) (__) the (__) it happened.
  

다음 영문을 해석하시오.
(1) One reason so many unnecessary and foolish thing are

said on television is that so much is said.

 

(2) For the language teacher, this means that you simply cannot teach a language to

an adult the way a child learns.

That's why it's such a hard job.
-> simply (도저히)
 

(3) Every bad habit acquired is a barrier to better habits later; 

that is why first formation of habit in early infancy is so important.
-> barrier (to)~ (~에 대한 장애물), infancy (유아기)
 

(4) He liked the way her silky brown hair shone, 

and the way her eyes would be kind of downcast under her lashes 

and then they'd open wide and sparkle.
-> silky (비단같은), kind of (다소 '=somewhat'), downcast (눈을 내리깐),

lashes = eyelashes (속눈썹), sparkle (빛나다)
 

(5) There is no good reason why we should fear the future, 

but there is abundant reason why we should face it seriously.
  

( )안의 단어를 써서 다음 문장을 영작하시오.

 

어째서 그렇게 늦었는지 이유를 말해봐요. (tell, late)


77. ~, who...
 I called on Tom, who wasn't at home.

나는 톰한테 들렀었는데 그는 집에 없었다.
  

Check Point
관계사 앞에 쉼표가 있으면 관계사의 계속적 용법(비제한적 용법)이라고 한다.

계속적 용법의 관계사절은 문맥에 따라

and, but, for, because, though 등의 접속사로 바꿔 쓸 수 있다.

 

= I called in Tom, but he wasn't at home.
  

(1) 관계대명사의 계속적 용법

 

#1. that, what에는 계속적 용법이 없다.

 

#2. 계속적 용법의 관계대명사는 생략할 수 없다. 

 

#3. 계속적 용법의 which,는 앞의 절의 일부나 전체를 선행사로 할 수 있다.
She tried _to reach him_, which was impossible.

그녀는 그에게 연락하려 했지만 불가능했다.
_She studied hard_, which enabled her to pass the exam.

그녀는 열심히 공부하였고, 덕분에 시험에 합격했다. 
  

(2) 관계부사의 계속적 용법
  

계속적 용법이 있는 관계부사는 when과 where.

 

I went to New York, where (=and there) I met Dr. Smith.

나는 뉴욕으로 가서 거기서 스미스 박사를 만났다.


GRAMMAR CHECK A
다음 각 문장이 같은 내용이 되도록 빈칸에 적당한 단어를 넣으시오.
(1) I'm going with Tom, whom I dislike.

I'm going with Tom, (__) I dislike (__).

 

(2) She was reading a book, when someone screamed.

She was reading a book, and (__) someone screamed.


GRAMMAR CHECK B
국문의 뜻에 맞도록 빈칸에 적당한 단어를 넣으시오.
 

(1) 그는 아프다고 했지만 그것은 거짓말이었다. 

He said he was sick, (__) (__) a lie.
 

(2) 내가 아무 말도 하지 않자 그는 더욱 화를 냈다. 

I said nothing, (__) made him still more angry.
 

(3) 그는 그 문제를 풀려고 했지만 그것은 불가능했다. 

He tried to solve the problem, (__) was impossible.
  

다음 영문을 해석하시오.
(1) I asked them to send me some samples of printing in many of these languages,

which they did.

 

(2) A man should never be ashamed to admit he has been in the wrong,

which is but saying, in other words, that he is wiser today than he was yesterday.
-> own (인정하다, 고백하다), in the wrong = wrong

 

(3) We must be the defender of rights and liberties of the people,

which are guaranteed in the Constitution.
-> guarantee (보장하다)

 

(4) So life went very smoothly for nearly five years,

made easy by the fact that we were being looked after by someone

who was really a very efficient, unpaid servant,

when suddenly it was discovered that she was seriously ill

with a rare disease needing hospital treatment,

and the nearest suitable hospital was two hundred miles away.
-> made easy =, which was made easy, efficient (능률적인)
  

( )안의 단어를 써서 다음 문장을 영작하시오.

 

6시까지 기다려, 그때 그는 돌아올 테니까. (Wait, when)


78. ~, one of which...
He bought some books, one of which was a novel.

그는 책을 몇 권 샀는데 한 권은 소설이었다.
  

Check Point
(1) 관계대명사가 전치사의 목적어가 되는 경우
This is the studio in which he works.
= This is the studio _which(that)_ he works _in_.

여기가 그가 일하는 스튜디오이다.
  

주의: 관계대명사 that앞에는 전치사가 올 수 없다. 

또 (전치사+관계대명사)에서는 관계대명사를 생략할 수 없다.
  

(2) (전치사+관계대명사...)의 어순만 취하는 경우

 

#1 none(some, many, all, both, one) of which (whom)~

 

#2 during, besides, beyond등도 '전치사+관계대명사'형을 취함.

 

The city has ten schools, five of which are high schools.
I tried on six pairs of shoes, none of which I liked.
I have three brothers, all of whom are doctors.
He introduced me to his two roommates, both of whom are from the U.S.


GRAMMAR CHECK A
국문의 뜻에 맞도록 빈칸에 적당한 단어를 넣으시오.
 

(1) 그는 물고기를 10마리 잡아 3마리를 나에게 주었다.
He caught ten fish, (__) (__) (__) he gave me.
 

(2) 이 시계는 20달러 주었는데 좋지 않다.
This watch, (__) I paid 20 dollars, is not good.


GRAMMAR CHECK B
다음 문장의 틀린 부분을 정정하시오.
 

(1) She has three daughters, one of who are older than I.
그녀는 딸이 셋인데 한 명은 나보다 나이가 많다.
 

(2) This is the gentleman that I spoke the other day.
이 분이 일전에 내가 말했던 그 신사이다.
 

(3) Pingpong is one of the sports of that she is fond.
탁구는 그녀가 좋아하는 스포츠 중 하나다.
  

다음 영문을 해석하시오.
(1) It is they who teach us to see new beauties in nature of

whose existence we have never dreamed.

 

(2) The only way in which man can hope to avoid wars is to

find some satisfactory basis for emotional security other than absolute belief.
-> emotional security (정서적 안정), absolute (절대적인)
 

(3) For example, the majority of the students joined either one of the two clubs

both of which had a majority of members of Korean descent.
-> descent (혈통)
 

(4) Language is the means by which individuals understand each other 

and are enabled to function together as a community.
-> function (기능하다), community (공동체)
  

( )안의 단어를 써서 다음 문장을 영작하시오.

 

그녀에게는 아들이 셋 있는데 모두가 변호사들이다. (whom, lawyers)


79. the same~as...
Her hair's the same color as mine.

그녀의 머리카락은 나와 같은 색깔이다.
  

Check Point
(1) (the same~ that...) '~와 같은(동일한)'
This is the same bracelet that I've lost.

이것은 내가 잃어버린 팔찌다. '동일물'
  

(2) (the same~as...)는 '~와 같은 (같은 종류의 것)'이라는 뜻
This is the same bracelet as I've lost.

이것은 내가 잃어버린 것과 같은 팔찌이다. ...'같은 종류'

 

* 이 as는 관계대명사의 기능을 하는데 위 예문처럼 절이 생략될 수 있다.
  

(3) (such~as...)는 '~와 같은 그러한'이라는 뜻을 나타낸다.

 

You must read such books as will benefit you.

너에게 유익한 책을 읽어야만 한다.

 

Such poets as Milton (=Poets like Milton) are rare.

밀턴과 같은 시인은 드물다.

 

주의: the same~as/that...의 구별은 엄밀하게 지켜지고 있지는 않다.

that 다음에는 주어 + 동사가 생략될 수 없다.


GRAMMAR CHECK A
국문의 뜻에 맞도록 빈칸에 적당한 단어를 넣으시오.

 

(1) 그녀는 거짓말과 속이기 같은 그런 짓은 절대 안 할 것이다.
She'd never do (__) things (__) lying and cheating.
 

(2) 전과 같은 장소에서 만나자.
Let's meet in (__) (__) place (__) before.


GRAMMAR CHECK B
국문의 뜻에 맞도록 ( ) 안의 단어를 배열하시오.
 

(1) 그 회화책은 초보자들이 이해할 수 있는 쉬운 영어로 쓰여져 있다.
(understand, easy, conversation book, English, in, such, the, as, can, written, beginners, is).
 

(2) 그는 10년 전에 산 사전을 지금도 쓰고 있다.
(same, he, is, ten, the, ago, bought, years, he, that, using, dictionary).
  

다음 영문을 해석하시오.
(1) I have bought the same bicycle as you have.

 

(2) The Indus River serves the same function as does the Nile in Egypt.
-> function (기능, 역할), as does the Nile = as the Nile serves
 

(3) Many times they speak to an American in a subway station exactly the same way 

as if they were talking to someone from their own country.
 

(4) I have only a few photographs, but can show you such as I have.
-> such as = such photographs as
 

(5) Through conquest and acquisition the strong overpowered the weak 

and made slaves of the people. Those who were made slaves and serfs were compelled, 

through forced labor, to work for their masters and lords upon such terms 

and conditions as the owners and lords fixed for them.
-> acquisition (획득, acquire의 명사형), overpower (복종케하다),

make slaves of~ (노예화하다), serf (농노, 노예)
  

( )안의 단어를 써서 다음 문장을 영작하시오. 

 

남의 험담을 하는 사람을 멀리 해라. (keep away, men)


80. 관계대명사 that의 특수용법
Who that has common sense can believe it?

상식이 있는 사람이라면 도대체 누가 그것을 믿겠는가?
  

Check Point
선행사의 성질에 따라 관계대명사 that을 써야 하는 경우가 있다. (특수용법의 that)

 

(1) 의문대명사 who, which, what이 선행사일 때

 

(2) 선행사가 '사람'과 '사물' 양쪽을 포함할 때
Look at _the boy and the dog_ that are running over there.

저쪽에서 달리고 있는 남자아이와 개를 보세요.
  

(3) 선행사가 부정대명사

(all, every, any, no, anything, nothing, something, everybody 등)일 때

_Everybody_ that came was given warm welcome.

온 사람 모두 따뜻한 환영을 받았다.
  

(4) 선행사에 한정적인 단어

(형용사의 최상급, the only, the same, the very, 서수'the first, 등' all, every, any, no 등)가 붙을 때
  

He is the last man that I want to see. 

그는 결코 내가 만나고 싶어하는 사람이 아니다.
참고: 2와 4의 경우에는 that을 생략할 수 있다.


GRAMMAR CHECK A
국문의 뜻에 맞도록 ( ) 안의 단어를 배열하시오.

 

(1) 여기가 내가 아는 최고의 호텔이다.

(the, that, this, best, is, hotel) I know.
(2) 그는 당신이 부탁하는 일은 어떤 것이든 할 것이다.

(that, will, he, anything, do) you ask him to.


GRAMMAR CHECK B
국문의 뜻에 맞도록 빈칸에 적당한 단어를 넣으시오.

 

(1) 당신이 하는 말은 모두 사실인게 분명하다.
All (__) you say is certainly true.
 

(2) 그는 내가 믿을 수 있는 유일한 사람이다.
He is (__) (__) man (__) I can trust.
 

(3) 그녀는 한국이 낳은 가장 위대한 음악가이다.
She is (__) musician Korea has ever produced.
  

다음 영문을 해석하시오.
(1) All that is necessary is to know how to do it, not what to do.
 

(2) Many men nowadays seem to have the feeling that in vast modern societies 

there is nothing important that the individual can do.
-> the feeling that~ (that이하의 느낌'. that은 feeling을 수식하는 동격 명사절),

nothing of importance = nothing important
 

(3) Who that has encountered his favorite author in the flesh has not sometimes been a little, 

if not wholly, disappointed?
-> in the flesh (직접 '=in person'), if not wholly (전적으로 그렇지는 않지만)
 

(4) It was really interesting to watch what he did on the swinging rope; 

I myself had practiced gymnastics in school, so every least thing the monkey did 

in his performance had a very special appeal to me.
-> gymnastics (체조), every least thing (아무리 작은 묘기라도), performance (재주),

had a very special appeal to me

= very specially appealed to me (나에게 각별한 흥미를 주었다.)
  

( ) 안의 단어를 써서 다음 문장을 영작하시오.

그는 내가 지금까지 본 중에서 가장 훌륭한 선수이다. (that, ever)


81. 관계대명사 but
There is no one but loves his own country.

자기 조국을 사랑하지 않는 사람은 없다.
  

Check Point
(1) 관계대명사 but은 부정구문에서 쓰며 that...not과 같은 뜻.(문어)
= There is no one that doesn't love his own country.

(2) 비교구문에서 than이 관계대명사적으로 쓰이는 경우가 있다.
Please don't carry more money than is needed.


82. as Is often the case with~
She is late, as Is often the case with her.

종종 그렇듯이 그녀는 늦었다.
  

(1) (as is often the case with~) '...에게는 자주 있는 일이지만'
* 이 as는 관계대명사로서 '...처럼'이라는 뜻을 포함하며, 앞의 절 전체를 선행사로 한다.

as is usual with 또는 as usual 이라고도 한다.

 

As is often the case with children, my kid dislikes vegetables.

아이들이 종종 그렇듯이, 내 아이도 야채를 싫어한다.


GRAMMAR CHECK A
국문의 뜻에 맞도록 ( )안의 단어를 배열하시오.
 

(1) 늘 그렇지만 그는 그때도 늦게 나타났다. 

(him, usual, as, with, was), he showed up late.

 

(2) 그를 모르는 사람은 아무도 없다.

There is (him, one, knows, no, but).


GRAMMAR CHECK B
다음 각 문장이 같은 내용이 되도록 빈칸에 적당한 단어를 넣으시오.
 

(1) There is no rule but has some exceptions.
There is no rule (__) have some exceptions.
 

(2) There is nothing on the earth but is affected by the sun.
I (__) on the earth is affected by the sun.
 

(3) Everyone knows him.
There is no one (__) knows him.
  

다음 영문을 해석하시오.

(1) It is the laborious and painstaking men who are the rulers of the world.

There has not been a statesman of eminence but was a man of industry.
-> laborious (근면한), painstaking (노력하는, 애쓰는),

cf. take pains=make an effort, of eminence

= eminent (탁월한), of industry = industrious (근면한)
 

(2) But she was also stubborn, as her mother had been before her, 

and, as is often the case with very clever young people, 

she grew up to find her elders more interesting company 

than members of her own generation.
-> stubborn (고집센), company (친구, 동료), generation (세대)
 

(3) Landing on the moon is but the first step : 

for this, explorers must carry with them very much more than has been necessary 

for adventurers who have plunged into the deserts of our Earthland.
-> but (단지 '=just')
  

( )단의 단어를 써서 다음 문장을 영작하시오.

 

결점이 없는 사람은 없다. (but, faults)


83. what is called~
He is what Is called a bookworm.

그는 이른바 책벌레이다.
  

Check Point
(1) 관계대명사 what은

the thing(s) which, that(those) which, all that, anything that의 뜻을 나타낸다.

 

He gave me what(=the thing which) I wanted.

그는 내가 원하는 것을 주었다.
  

(2) (what is call~) = (what we(you, they)call~) '소위'
* so-called~도 같은 뜻. 단 명사 앞에서만 쓴다.


84. A is to B what C is to D.
Air is to man what water is to fish.

공기와 인간의 관계는 물과 물고기의 관계와 같다.

 

Check Point
(A is to B what(as) C is to D.) = (What C is to D, A is to B)

= (As C is to D, so A is(is A) to B.)는

'A에 대한 B의 관계는 C의 D에 대한 관계와 같다'라는 뜻을 나타낸다.


GRAMMAR CHECK A
국문의 뜻에 맞도록 빈칸에 적당한 단어를 넣으시오,
 

(1) 그것이 내가 지적하고 싶은 것이다. 

That's (__) I'd (__) to point out.
 

(2) 그들은 소위 '전쟁상인들'이다. 

They are (__) are (__) "warmongers".


GRAMMAR CHECK B
국문의 뜻에 맞도록 (__) 안의 단어를 배열하시오.
 

(1) 독서와 정신의 관계는 음식과 육체와의 관계와 같다.
(to, to, the, the, is, is, what, body, mind, reading, food).
 

(2) 내가 그에 관해서 들은 것으로 판단컨대 그는 시험에 낙방한 것 같다.
(I, him, from, what, seem, the exam, heard about, he, have failed, to).
  

다음 영문을 해석하시오.
(1) The althea tree is to Korea what the rose is to Western nations.
-> althea (무궁화)
 

(2) Young children seem to understand a great deal of what is said around them 

before they start talking.
-> a great deal of~ (많은...)
 

(3) If Americans disagree with what you are saying, many of them will remain silent. 

Often it only means that they consider it impolite to argue further.
-> consider it에서 it은 to argue further를 가리킴, further (추가로, 더이상)
 

(4) He made his way in what he believed to be the right direction.
-> make one's way (나아가다)
  

( )안의 단어를 써서 다음 문장을 영작하시오.
당신을 위해 할 수 있는 일이라면 뭐든지 하지요. (what, can)


85. what is better
She is intelligent, and what is better, beautiful.

그녀는 머리가 좋고 더욱 더 좋은 것은 아름답다. 
  

Check Point 
(1) (what is(was) + 비교급)은 '더욱 ...한 것은'이라는 뜻을 나타낸다.
(what is better) '더욱 좋은 일은'
(what is worse) '설상가상으로'
(what is more) '게다가', '더욱이'
(what is more important) '더욱 중요한 것은'
  

I met an old friend, and what was more strange, my old sweetheart. 

나는 옛 친구를 만났는데 더욱 이상한 것은 옛 애인을 만났다. 
  

(2) (what makes matters(the matter)worse) 

= to make matters(the matter)worse 

= and what is worse = '설상가상으로'
  

He fell down from the roof, and what made the matter worse, broke his leg. 

그는 지붕에서 떨어졌고 설상가상으로 다리도 부러졌다.
  

(3) (what is best(of all))은 '가장 좋은 것은'이라는 뜻을 나타낸다.


GRAMMAR CHECK A
국문의 뜻에 맞도록 빈칸에 적당한 단어를 넣으시오.
 

(1) 이 책은 좋기도 하고 게다가 비싸다.
This book is good, and (__) (__) (__), cheap. 
 

(2) 그는 돈도 잃었고 설상가상으로 다치기까지 했다.
He lost his money, and (__) (__) (__), got hurt.


GRAMMAR CHECK B
국문의 뜻에 맞도록 빈칸에 적당한 단어를 넣으시오.
 

(1) 어두워진데다가 설상가상으로 비까지 내리기 시작했다.
It got dark, and (__) (__) (__), it began to rain.
 

(2) 특히 잘된 일은 그가 무사히 돌아왔다는 사실이다.
(__) was (__) of all, he returned safe and sound.
 

(3) 더욱 흥미로운 것은 두 사람이 결혼했다는 사실이었다.
(__) (__) (__) (__), the two got married.
  

다음 영문을 해석하시오.
(1) I did not know the city at all and what is more,

I could not speak a word of the language.

After having spent my first day sightseeing in the town center,

I decided to lose my way deliberately on my second day,

since I believed that this was the surest way of getting to know my way around.
-> lose one's way (길을 잃다), deliberately (고의로, 의도적으로 '=intentionally'),

know one's way around (지리를 알다)
 

(2) What is more curious than losing its tail, however, 

is the fact that it can grow a new one, 

although the new tail will not be able to change from brown to green for a little while.
-> curious (신기한, 별난)
 

(3) A policeman has to know exactly what actions are crimes 

and what evidence can be used to prove them in court. 

He has to know nearly as much law as a professional lawyer, 

and what is more, he has to apply it on his feet, in the dark and rain, 

running down an alley after someone he wants to talk to.
  

( )안의 단어를 써서 다음 문장을 영작하시오.

 

우리는 소나기를 만났는데 설상가상으로 우산을 갖고 있지 않았다. (what, matters)


86. What with~and(what with~)
What with overwork and malnutrition, she fell ill.

과로에다 영양실조가 겹쳐 그녀는 병이 났다.
  

Check Point
(1) (what with~and(what with)....) '...하기도 하고...하기도 해서' (이유, 원인)

 

What with the wind and the rain, our trip was spoiled.

바람에다 비까지 와서 우리의 여행은 엉망이 되었다. 
  

(2) (what by~and(what by)...) '...하기도 하고 ...하기도 해서'(수단, 방법)
  

What by carrot and stick, he tamed the beast. 

홍당무도 쓰고 채찍도 써서 (=강온 양면책을 써서)그는 그 야수를 길들였다.


87. what one is
My mother has made me what I am.

어머니가 오늘의 나를 있게 했다.
  

Check Point
(1) (what one is)는 '현재의 그 사람(사람의 인격)'이라는 뜻이다.

예문의 직역은 '어머니가 나를 현재의 나로 만들었다'.
  

(2) (what one was (used to be))는 '과거의 그 사람'이라는 뜻.


GRAMMAR CHECK A
국문의 뜻에 맞도록 빈칸에 적당한 단어를 넣으시오.
 

(1) 오늘의 그는 자기 어머니 덕분이다.
He owes (__) (__) (__) to his mother.
 

(2) 그는 과거의 그가 아니다.
He is not (__) (__) (__).


GRAMMAR CHECK B
국문의 뜻에 맞도록 ( ) 안의 단어를 배열하시오.
 

(1) 오늘의 네가 있는 것은 부모님의 덕분이다.
(parents, made, what, your, are, have, you, you).
 

(2) 사람은 재산이 아니라 인격으로 평가되어야 한다.
(is, is, should be, what, not, what, by).
 

(3) 주리기도 하고 지치기도 해서 그 개는 드디어 죽고 말았다.
(with, fatigue, what, hunger, at, the dog, died, last, and)
  

다음 영문을 해석하시오.
(1) I cannot live on my wages with prices being what they are now.

 

(2) It is quite certain that what a man is contributes much more

to his happiness than what he has.
-> what a man is (사람의 인격), what he has (그의 ...재산)

 

(3) Once we begin to imagine what the world ought to be,

we are apt to be blind to what it is.
-> what the world ought to be (이상적인 세계), what it is (현실세계)

 

(4) What with ill health, financial worries, anxiety about her children,

and the strain of running a business, the poor woman broke down.
-> strain (격무, 과로), breakdown (심신이 쇠약해지다)

 

(5) 'Yes, but what did we use to do before there was television?'

How often we hear statements like this!

Television hasn't been with us all that long,

but we are already beginning to forget what the world was like without it.


88. 관계형용사
He saved what (little) money he earned.

나는 자기가 번 얼마 안 되는 돈을 모두 저축했다.
  

Check Point 
(1) 관계형용사 (what + 명사)는 다음과 같은 뜻을 나타낸다.

 

#1. '적지만 모든...' (=all the little(few)~that)
* 자주 (what little(few) + 명사)형을 취한다.
= I saved all the little money (_that_) I earned.
 

#2. '...하는 만큼의~' (=as much(many)~as...)
Bring what boxes you can carry.
= Bring as many boxes as you can carry.

운반할 수 있는 대로 상자를 모두 갖고 오세요.
 

#3. '...하는 어떤(모든)~' (=any(all (the))~that...)
Give me what books you have on the subject.
= Give me _any(all)_ books (_that_) you have on the subject.

관계 있는 책은 어떤 책이라도 (모두) 주십시오.
  

(2) 관계형용사 (which + 명사); 계속적 용법에만 쓴다.
It was written in German, which language I didn't understand.
= It was written in German, and I didn't understand that language.
그것은 독일어로 쓰여 있었는데 나는 그 독일어를 이해 못 했다.


GRAMMAR CHECK A
국문의 뜻에 맞도록 빈칸에 적당한 단어를 넣으시오.

 

(1) 나는 남으라는 말을 듣고 그 조언에 따랐다.
I was told to stay, (__) (__) I took.
 

(2) 그는 그가 가진 얼마 안 되는 돈을 모두 걸인에게 주었다.
He gave the beggar (__) little money he had.


GRAMMAR CHECK B
다음 각 문장이 같은 내용이 되도록 빈칸에 적당한 단어를 넣으시오.
 

(1) He'll be grateful for all the help you'll give him.
He'll be grateful for (__) (__) you'll give him.
 

(2) He kindly lent me what money he had with him.
He was kind (__) to lend me (__) the money he had with him.
  

다음 영문을 해석하시오.
(1) One of the saddest sights in this world is that of a young man

who has sacrificed what little health and constitution

he had on account of the hard struggle for existence.
-> sacrifice (희생하다), constitution (체격)
 

(2) What little we know, what little power we possess, 

we owe to the accumulated endeavors of our ancestors.
-> accumulated (축적된), endeavors (노력 '=efforts')
 

(3) I sigh when I reflect on the amount of time I have wasted on books 

that were of no great profit to me. 

What little guidance I had I owe to a young man who came to live 

with the same family in Heidelberg as I was living with.
-> reflect on (곰곰 생각하다.), guidance (지도, 인도),
  

( )안의 단어를 써서 다음 문장을 영작하시오.

 

우리는 얼마 남지 않은 시간을 조금이라도 아껴야 한다. (what, save)


89. 복합관계대명사
Give this picture to whoever wants it.

이 그림을 누구든지 원하는 사람에게 주어라.
  

Check Point
(1) whoever = anyone who는 '...하는 사람은 누구라도'라는 뜻.
= I'll give this money to _anyone who_ wants it.
* 예문의 whoever와 다음의 whomever의 격의 차이에 주의하라. 
  

I'll give this money to whomever you want to give it.
= I'll give this money to anyone whom you want to give it.
  

(2) whichever = anything that은 '...하는 어는 쪽(어느 것)이라도'라는 뜻.
* (whichever + 명사) = any~that Take whichever (=anything that) you like best.
 어느 것이든 가장 좋아하는 것을 집으세요.
  

(3) whatever = anything that은 '...하는 어떤 것(일)이라도'라는 뜻.
* (whatever + 명사) = any~that Whatever (=Anything that) I have is yours.
내 것은 모두 네 것이다.
  

참고: 복합관계대명사에는 양보의 부사절을 이끄는 용법이 있다.


GRAMMAR CHECK A
국문의 뜻에 맞도록 빈칸에 적당한 단어를 넣으시오.

 

(1) 필요한 사람에게는 누구든지 그것을 주세요.
Please give it to (__) needs it.
 

(2) 누구든지 당신이 믿을 수 있는 사람을 초대하세요.
Invite (__) you can trust.


GRAMMAR CHECK B
국문의 뜻에 맞도록 ( ) 안의 단어를 배열하시오.
  

(1) 부모님이 하는 말은 어떤 일이든 따라야 한다.
We should obey (parents, orders, whatever, give, our).
  

(2) 남이 하라고 하면 어떤 일이든지 기꺼이 하겠어요.
(you, I'll, to, to, do, whatever, be, me, glad, want, to).
  

(3) 그는 외국인이라고 생각하면 누구 할 것 없이 말을 걸었다.
(thought, he, he, foreigner, to, spoke, was, a, whoever).
  

다음 영문을 해석하시오.
(1) Everyone has the ability and the right to examine

and judge whatever is being communicated to him.
  

(2) The roots of vegetables suck up whatever sustenance may flow to them 

at the particular spot where they happen to be stuck.
-> suck up 빨아들이다/sustenance 영양분
  

(3) It is a worthy ambition to do well whatever one does. 

This is an ambition nobody should be without. 

Even in the playground one should have an ambition to play well,

to be a good pitcher or catcher, or to excel in whatever part one has to play.
-> excel in ...에 뛰어나다
  

( ) 안의 단어를 써서 다음 문장을 영작하시오.

 

나는 정직한 사람이라면 어떤 사람이든 고용하겠다. (will, employ, whoever)


정답 및 해설 "제10장 관계사를 중심으로 하는 구문"

 

GRAMMAR CHECK A
(1) That is the village where I was born and bred.
(2) I was born in the year when my father died.

 

GRAMMAR CHECK B
(1) when (2) in, which (3) where, in
  

본문해석
(1) 우리는 이제 우리 모두가 원자력에 의해 전부 난방되고, 조명되고, 냉방되는

냉난방시설이 된 집을 가질 수 있는 시대를 예견할 수 있다.
(2) 물질적인 것들 자체는 아무것도 이룩할 수 없다.

그것들은 그것들을 이용하려는 의지가 있는 경우에만 중요하다.
(3) 이들 파충류들에 대한 엄청난 시장이 개발되어 왔다.

특히 플로리다의 관광객들 사이에서 그리고 그것들이 발견되는 다른 지역들에서.
(4) 내 말이 실현될 때가 반드시 올 것이지만

그 때가 실제로 올 때는 나는 이미 죽은 지 오래될 것이다.

영작문:The hotel where we stayed was by the seaside.

 

GRAMMAR CHECK A
(1) why (2) where (3) when (4) in which

 

GRAMMAR CHECK B
(1) This, is, why (2) This, is, how (3) This, is, way
  

본문해석
(1) 너무도 불필요하고 우스꽝스러운 일들이 TV에서 이야기되는 한가지 이유는

너무 많은 말을 하기 때문이다.
(2) 언어교사에게 이는 어린이가 배우는 식으로

성인에게 언어를 가르칠 수는 도저히 없다는 것을 뜻한다.

그래서 그 일은 참 어렵다.
(3) 습득되는 모든 악습은 나중에 좋은 습관의 형성에 장애가 된다.

그래서 아주 어릴 적의 첫 습관 형성이 그처럼 중요한 것이다.
(4) 그는 그녀의 비단 같은 머리카락이 빛나는 모습과

그녀의 눈망울이 속눈썹 아래로 내리깐 상태로 있다가 크게 뜨면서 빛나는 모습을 좋아했다.
(5) 우리가 미래를 두려워해야 할 그럴만한 이유란 없지만

우리가 미래에 진지하게 대처해야만 할 이유는 풍성하다.
  

영작문: Tell me (the reason) why you are so late.

 

GRAMMAR CHECK A
(1) but, him (2) then

 

GRAMMAR CHECK B
(1) which, was (2) Which (3) which
  

본문해석
(1) 나는 그들에게 이들 많은 언어들로 된 인쇄 견본들을 좀 보내달라고 요구했더니 보내주었다.
(2) 사람은 자기의 잘못을 인정하는 것을 부끄러워해서는 안 된다.

잘못을 인정한다는 것은 다른 말로 하면

단지 자신이 어제보다 오늘 더 현명하다는 것을 말할 뿐이다. 
(3) 우리는 국민의 권리와 자유의 수호자가 되어야만 한다. 그것은 헌법에 보장되어 있다.
(4) 그리하여 거의 5년간 생활은 매우 순조로웠으며 그렇게 된 것은

우리가 정말 대단히 능률적이고 무료 봉사하는 타인의 시중을 받고 있었기 때문이었다.

그런데 갑자기 그녀는 입원치료가 필요한 희귀병으로 위독하다는 것이 발견되었으며

게다가 인근의 적합한 병원도 200마일이나 떨어져 있었다.

영작문: Wait until 6 o'clock, when he will come back.

 

GRAMMAR CHECK A
(1) three, of, which (2) for, which

 

GRAMMAR CHECK B
(1) one of who -> one of whom; are -> is
(2) I spoke -> I spoke of
(3) of that -> of which
  

본문해석
(1) 우리가 그 존재를 결코 꿈꾸지 못했던 자연의 또다른 아름다움을

우리에게 가르쳐주는 사람들은 그것들이다.
(2) 인류가 전쟁을 피하기를 바랄 수 있는 유일한 길은

절대적 믿음이 아닌 정서적 안정을 위한 어떤 만족할만한 토대를 찾는 것이다.
(3) 예를 들어 학생들 다수는 그 두 클럽 중 어느 한쪽에 가입했는데

두 클럽 모두 한국계 회원들이 다수였다. 
(4) 언어란 개인이 서로를 이해할 수 있고 공동체로서 함께 기능할 수 있게 하는 수단인 것이다.
  

영작문: She has three sons, all of whom are lawyers.

GRAMMAR CHECK A
(1) such, as (2) the, same, as

 

GRAMMAR CHECK B
(1) The conversation book is written in such easy English as beginners can understand.
(2) He is using the same dictionary that he bought ten years ago.
 

본문해석
(1) 나는 너와 같은 종류의 자전거를 샀다.
(2) 인더스강은 이집트의 나일강과 같은 기능을 한다.
(3) 종종 그들은 지하철역에서 마치 그들이 자기나라 사람에게 말하는 것과

똑같은 방식으로 미국인에게 말을 한다.
(4) 내가 갖고 있는 사진은 불과 몇 장 안되지만 가진 것들을 보여줄 수 있다.
(5) 정복과 획득을 통해 강자는 약자를 복종시키고 국민들을 노예로 만들었다.

노예와 농노가 된 사람들은 강제노동을 통해

그들의 주인과 군주가 정한 조건들에 따라 그들을 위해 일해야 했다.
  

영작문: Keep away from such men as find fault with others.

 

GRAMMAR CHECK A
(1) This is the best hotel
(2) He will do anything that

 

GRAMMAR CHECK B
 (1) that (2) the, only, that (3) the, greatest, that
  

본문해석
(1) 필요한 것은 그것을 어떻게 할 것인가 이지 무엇을 할 것인가가 아니다.
(2) 요즈음 많은 사람들은 거대한 현대사회에서 개인이 할 수 있는

중요한 일이라곤 없다고 느끼는 것 같다.
(3) 자기가 가장 좋아하는 저자를 직접 만나본 사람이면

전적으로 그렇지는 않더라도 때때로 다소 실망하지 않았을까?
(4) 흔들리는 로프 위에서 벌이는 그의 묘기를 보는 것은 정말 재미있었다.

나자신도 학창시절에 체조를 했었기 때문에 

그 원숭이가 보여주는 묘기가 아무리 작더라도 내게는 각별한 흥미거리였다.
  

영작문: He is the best player that I've ever seen.

 

GRAMMAR CHECK A
(1) As was usual with him.
(2) no one but knows him

 

GRAMMAR CHECK B
(1) that, doesn't (2) Everything (3) but
  

본문해석
(1) 세계의 지도자들은 근면하고 노력하는 사람들이다.

탁월한 정치가치고 부지런하지 않은 사람은 없었다.
(2) 그러나 그녀 역시 예전에 어머니가 그랬던 것처럼 고집이 셌으며

매우 똑똑한 젊은이들이 그렇듯이 그녀도 커가면서 자기 세대의 친구들보다는

연장자들을 사귀는 것이 더 흥미있음을 알았다.
(3) 달착륙은 단지 첫 단계이다. 이를 위해 탐험가들은

지구의 사막으로 뛰어든 모험가들에게 필요한 것보다 더 많은 것들을 소지해야 한다.
  

영작문: There is no one but has faults.

 

GRAMMAR CHECK A
(1) what, like (2) what, called

 

GRAMMAR CHECK B
(1) Reading is to the mind what food is to the body.
(2) From what I heard about him, he seems to have failed the exam.

본문해석
(1) 무궁화 나무와 한국과의 관계는 장미와 서방국가들의 관계와 같다.
(2) 어린아이들은 말을 시작하기 전에

자기들 주위에서 이야기되는 것을 많이 이해하는 것 같다.
(3) 만일 미국인들이 당신의 말에 동의하지 않는다면

그들의 상당수는 계속 침묵을 지킬 것이다.

종종 그것은 단지 그들이 더 이상의 논쟁이 무례하다고 여긴다는 것을 뜻한다.
(4) 그는 자기가 올바른 방향이라고 믿는 쪽으로 나아갔다.
  

영작문: I will do what (= whatever) I can do for you.

 

GRAMMAR CHECK A
(1) what, is, more (2) what, was, worse

 

GRAMMAR CHECK B
(1) what, was, worse
(2) What, best
(3) What, was, more, interesting
  

본문해석
(1) 나는 그 도시를 전혀 몰랐으며 게다가 나는 말을 한마디도 할 줄 몰랐다.

도심지에서 첫 관광을 한 후에 나는 두번째 날에 고의적으로 길을 잃어버리기로 작정했다.

왜냐하면 이렇게 하는 것이 지리를 가장 확실히 아는 방법이라 믿었기 때문이다.
(2) 하지만 꼬리를 잃는 것보다 더욱 별난 것은

그 꼬리가 새로운 꼬리를 자라게 할 수 있다는 사실이다.

비록 그 새 꼬리가 얼마동안은 갈색에서 초록으로 바뀔 수는 없을 것이지만.
(3) 경찰관은 정확히 어떤 행동이 범죄이고

어떤 증거를 이용해서 법정에서 그 범죄들을 입증할 수 있는 지를 알아야 한다.

그는 거의 전문 변호사만큼을 알아야 하며

게다가 그는 현장에서나 어둠 속에서나 비오는 데서나

자기가 말하고자 하는 누군가를 추적하며 좁은 골목을 뛰어 내려가면서 법을 집행해야 한다.

영작문:  We were caught in the shower, and what made matters worse,

I didn't  have an umbrella with me.

 

GRAMMAR CHECK A
(1) What, he, is (2) what, he, was

 

GRAMMAR CHECK B
(1) Your parents have made you what you are.
(2) Man should be judged not by what he has but by what he is.
(3) What with hunger and fatigue, the dog died at last.
  

본문해석
(1) 나는 지금의 물가로는 내 월급을 갖고 살 수 없다.
(2) 사람의 인격은 그 사람의 재산보다 훨씬 더 그의 행복에 기여한다는 것은 거의 확실하다.
(3) 이상적인 세계를 상상하기 시작하면 우리는 현실세계에 눈이 멀기 쉽다.
(4) 건강쇠약, 재정적인 근심, 자녀에 대한 불안에다 사업 경영에 따른 격무까지 겹쳐

그 가엾은 여인은 심신이 쇠약해졌다.
(5) 그렇다. 하지만 텔레비젼이 있기 전에 우리는 무엇을 하곤 했는가?

우리는 이러한 말을 얼마나 자주 듣는가!

텔레비젼이 생긴 지는 그리 오래되지 않았지만

우리는 이미 텔레비젼 없는 세계가 어떠했는지를 잊기 시작하고 있다.

 

GRAMMAR CHECK A
(1) which, advice (2) what

GRAMMAR CHECK B
(1) What, little (2) enough, all
  

본문해석
(1) 세상에서 가장 애석한 모습 중 하나는 힘든 생존경쟁 때문에

그나마 지니고 있던 자신의 건강과 체격을 희생시킨 젊은이의 모습이다.
(2) 적지만 우리가 알고 있는 모든 것, 적은 힘이지만

우리가 가진 모든 것은 우리 조상들의 축적된 노력 덕분이다. 
(3) 나는 내게 별 이로움을 주지 못한 책들에

내가 낭비한 시간의 양을 생각하면 한숨만 나온다. 
그나마, 내가 받은 지도란 모두 전에 내가 함께 살고 있었던 

하이델베르그의 바로 그 가족과 살려고 온 한 젊은이에게서 받은 것이다.
  

영작문: We should save what little time we have.

 

GRAMMAR CHECK A
(1) whoever (2) whomever

 

GRAMMAR CHECK B
(1) Whatever orders our parents give
(2) I'll be glad to do whatever you want me to do.
(3) He spoke to whoever he thought was a foreigner.
  

본문해석
(1) 누구든지 자기에게 전달되고 있는 것은 무엇이든지 조사하고 판단할 능력과 권리가 있다.
(2) 채소들의 뿌리는 그것들이 뿌리박은 특정 지역에서 흘러드는 어떤 영양분도 빨아들인다.
(3) 자신이 하는 것은 어떤 것이든지 잘 하는 것은 가치있는 야망이다.

이것은 어떤 사람도 없어서는 안되는 야망이다.

운동장에서까지도 사람은 잘 하고, 공을 잘 던지고 잘 받고

또는 역할이 어떤 것이든 뛰어나려고 하는 야망이 있어야 한다. 

영작문: I will employ whoever is honest.

댓글()